banner2

banner1

banner10

Tuzla birlikte hayatın tadını kaçırmayın

Masaya oturduğunda yemeğin tadına bile bakmadan tuzluğu eline alanların, tuzsuz yemeğin tadı çıkmıyor diye düşünenlerin sayısının günümüzde ...

GÜNDEM 21.03.2022, 14:14
Tuzla birlikte hayatın tadını kaçırmayın

Masaya oturduğunda yemeğin tadına bile bakmadan tuzluğu eline alanların, tuzsuz yemeğin tadı çıkmıyor diye düşünenlerin sayısının günümüzde azımsanmayacak şekilde arttığını dile getiren Medical Park Tokat Hastanesi’nden Beslenme ve Diyetetik Uzmanı Dyt. Hilal Mutlu Baynıkoğlu, sofralarımızda tadımızın kaçmaması için bilgilendirmede bulundu.

DOSTTAN DÜŞMANA DÖNÜŞEBİLİR

Yaşam için hayati öneme sahip olan tuzun aşırı tüketildiğinde dosttan düşmana dönüşüp insan sağlığını tehlikeye atabildiğini ifade eden Diyetisyen Hilal Mutlu Baynıkoğlu, diyete başlandığında ilk uzak durulması gereken besinlerden birinin de tuz olduğunun altını çizdi.

Diyetisyen Hilal Mutlu Baynıkoğlu, fazla tuz tüketiminin zararlarını şöyle anlattı:

“Fazla tuz tüketimi, sodyum miktarında artışa bağlı olarak tansiyonun aşırı şekilde yükselmesine yol açar. Hipertansiyon ise kalp-damar (kalp krizi) ve beyin-damar (inme-felç) hastalıklarında risk artışına yol açar. Tuzda bulunan sodyum beraberinde fazla suyu da tutarak vücutta ödem oluşmasına sebep olur. 1 gram tuz vücutta ortalama 250 gram su biriktirmektedir. Hipertansiyon göz bozuklukları ve görme kayıplarına neden olur. Fazla tuz; insülin salınımı ve sinyal iletimlerini bozarak insülin direncini artırır, bu durum da sonuçta diyabete eğilim ve obezite hastalığıyla sonuçlanır.”

OLMASI GEREKENDEN İKİ KAT FAZLA TUZ TÜKETİYORUZ

Sofra tuzu olarak bildiğimiz tuzun asıl adının sodyum klorür olduğunu bir diğer deyişle sodyum ve klorürden oluştuğunu belirten Diyetisyen Hilal Mutlu Baynıkoğlu, “Dünya Sağlık Örgütü hipertansiyon, kalp hastalıkları, böbrek hastalıkları başta olmak üzere obezite, diyabet ve bazı kanser türlerinden korunmak ve kemik sağlığını olumsuz etkilememek amacıyla günlük olarak tüketilmesi gereken tuz miktarını günde 5 gram olarak önermektedir. Bu da silme bir tatlı kaşığına denk gelmektedir. Ancak ülkemizde tuz tüketimi 2008 yılında kişi başı 18 gr/gün, sonraki yıllarda tuz tüketim miktarı azaltılmaya çalışılmasına rağmen 2012 yılında kişi başı ancak 12 gr/gün’e düşürülmüştür. Bu miktar, olması gerekenden iki kat daha fazladır” diye konuştu.

6 ADIMDA TUZ TÜKETİMİNİZİ AZALTIN

Diyetisyen Hilal Mutlu Baynıkoğlu, tuz tüketimini azaltmak için önerilerini şöyle sıraladı:

1) Öncelikle yemekler yapılırken daha az tuz kullanılmalıdır.

2) Paketli ürünlerden mümkün olduğunca uzak durmak; mono sodyum glutamat, sodyum nitrat, sodyum bikarbonat, sodyum sitrat, sodyum askorbat vb. gibi tüm sodyumlu bileşiklerden de uzak durmak demektir.

3) Sofradan tuzluk kaldırmak, tuz tüketimini önemli ölçüde azaltmaktadır.

4) Hazır soslardan uzak durmak, kuruyemişlerde çiğ olanları tercih etmek, tütsülenmiş, tuzlanmış, salamura besinlerden uzak durmak, mineralli içeceklerden uzak durmak günlük alınan tuz miktarını azaltacaktır.

5) Yemeklerde lezzet artırıcı soğan, sarımsak, baharatlar, limon, sirke, biber kullanmak size tuz ihtiyacını azaltacaktır.

6) Etiket okumayı alışkanlık haline getirip tuz içeriği yüksek olan besinlerden uzak durulmalıdır.

DAHA AZ TUZLU BESLENMEK ALIŞKANLIK OLABİLİR

Tuzun normalde vücut için gereken bir bileşim iken fazla alınması halinde birçok hastalığa zemin hazırlayabildiğini de sözlerine ekleyen Diyetisyen Hilal Mutlu Baynıkoğlu, “Bu yüzden önerilen miktarda ve iyotlu tuz tüketilmelidir. Unutulmamalıdır ki, daha az tuzlu beslenmek kazanılabilen bir alışkanlıktır. Daha az tuzlu yemeye devam ettikçe bu duruma alıştığınızı göreceksiniz” diyerek sözlerini sonlandırdı.

Hibya Haber Ajansı

banner5
Yorumlar (0)
banner3
banner4
22
açık
Namaz Vakti 17 Mayıs 2022
İmsak 03:52
Güneş 05:39
Öğle 13:05
İkindi 17:01
Akşam 20:22
Yatsı 22:01
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 37 81
2. Fenerbahçe 37 70
3. Konyaspor 37 67
4. Başakşehir 37 62
5. Alanyaspor 37 61
6. Beşiktaş 37 58
7. Antalyaspor 37 58
8. Karagümrük 37 57
9. Adana Demirspor 37 52
10. Sivasspor 37 51
11. Galatasaray 37 51
12. Kasımpaşa 37 50
13. Hatayspor 37 50
14. Kayserispor 37 47
15. Giresunspor 37 45
16. Gaziantep FK 37 43
17. Rizespor 37 36
18. Altay 37 34
19. Göztepe 37 28
20. Ö.K Yeni Malatya 37 20
Takımlar O P
1. Ankaragücü 35 67
2. Ümraniye 35 67
3. Bandırmaspor 35 61
4. İstanbulspor 35 59
5. Erzurumspor 35 58
6. Eyüpspor 35 54
7. Manisa Futbol Kulübü 36 49
8. Tuzlaspor 35 49
9. Samsunspor 35 48
10. Gençlerbirliği 35 48
11. Keçiörengücü 35 48
12. Boluspor 35 47
13. Denizlispor 35 46
14. Altınordu 35 45
15. Adanaspor 35 45
16. Bursaspor 35 41
17. Kocaelispor 35 41
18. Menemen Belediyespor 35 38
19. Balıkesirspor 35 12
Takımlar O P
1. M.City 37 90
2. Liverpool 36 86
3. Chelsea 36 70
4. Tottenham 37 68
5. Arsenal 37 67
6. M. United 37 58
7. West Ham United 37 56
8. Wolverhampton Wanderers 37 51
9. Leicester City 36 48
10. Brighton 37 48
11. Brentford 37 46
12. Crystal Palace 36 45
13. Aston Villa 36 44
14. Newcastle 37 44
15. Southampton 36 40
16. Everton 36 36
17. Leeds United 37 35
18. Burnley 36 34
19. Watford 37 23
20. Norwich City 37 22
Takımlar O P
1. Real Madrid 37 85
2. Barcelona 37 73
3. Atletico Madrid 37 68
4. Sevilla 37 67
5. Real Betis 37 64
6. Real Sociedad 37 62
7. Villarreal 37 56
8. Athletic Bilbao 37 55
9. Osasuna 37 47
10. Celta Vigo 37 46
11. Valencia 37 45
12. Rayo Vallecano 37 42
13. Espanyol 37 41
14. Getafe 37 39
15. Elche 37 39
16. Granada 37 37
17. Mallorca 37 36
18. Cadiz 37 36
19. Levante 37 32
20. Deportivo Alaves 37 31