banner2

banner1

banner10

Murat Özdoğan: ‘Pandemide Dijital Medya Zirveye Oturdu’

Minzo Medya kurucusu Murat Özdoğan pandemiyle birlikte değişen ve gelişen dijital medya dünyasını ve online e-ticaret alışverişlerinde gelinen noktalar hakkında önemli bilgiler verdi.

TEKNOLOJİ 16.10.2021, 11:50
Murat Özdoğan: ‘Pandemide Dijital Medya Zirveye Oturdu’

Pandemi dönemiyle, dijital medyayı nasıl ilişkilendirirsiniz?

Ne yazık ki dünyayı ve ülkemizi esir alan covid-19 birçok sevdiklerimizi bizden koparmaya vesile oldu. Hayatını kaybeden tüm herkese gani gani rahmet, ailelerine sabırlar diliyorum. Çok zor bir durum gerçekten. Ve bir gerçek var hayat ve ticari hayat kaldığı yerden devam ediyor. Pandemi döneminde sokağa çıkma yasakları bizi daha çok sanal ve dijital dünyaya itti. Bu da doğal olarak online olma süremizi arttırdı, dünyada olduğu gibi ülkemizde de dijital medyanın ve online alışveriş sitelerinin önemini ve yatırım oranını arttırdı. Türkiye’de pandemi döneminde internet kullanım oranının yaklaşık 4 milyon kişi artarak 58,6 milyon kişiye ulaştığı görülmekte.

Bu dönemde firmaların bir kısmı ciro kaybı yaşayıp, bir kısmı da zarar etse de; dijitale yatırımlarını yapmış, ayrıca dijitalde hizmet veren alışveriş siteleri ve sanal uygulamalar dijital kanallarda pazarlama süreçlerini yönetmesi sonucu zarar etmekten kurtularak ayakta kalmış oldular. Tabii burada aynı gün teslimat yapan alışveriş sitelerine ilgi daha çok arttı. Bu yoğun ilgiye hazırlıksız yakalanan firmalar ciro artışında kayıp yaşasa da, aynı gün ya da en kısa sürede teslimat yapan firmaların cirolarında ciddi artışların olduğu görülmekte. Burada ortaya çıkan şu ki; online alışverişlerde firmaların öncelikle yapması gereken konuların başında, teslimat sürelerini kısa tutmaları gerektiği. Nasıl ki her 1 saniye geç açılan bir site, ziyaretçi trafiğini %20 düşürebiliyor, geç teslimat yapan firmalar da bir o kadar müşteri kaybedebiliyor. Diğer konuda ise pandeminin zararı büyük olsa da, bir kesim için ticari gelirin artışına sebep oldu diyebiliriz.

Peki markalar bu sürecin neresinde oldu ve neler yaptılar?

Dijitalin ve internetin önemini bilen vizyon sahibi yöneticiler ve markalar bu süreci çok iyi değerlendirdiler. Özellikle büyük markalar dijital dönüşüm yatırımlarını arttırdılar. Orta ve küçük işletmeler ise tam olmamakla birlikte dijitalleşme ve internet reklamcılığına bir bütçe ayırmak durumunda kaldılar. Bir gerçek var ki hâlâ internet sitesi ve sosyal medya hesapları olmayan şirketler var. Bu tabuyu yıkamayan şirket yöneticileri henüz hâlâ az denmeyecek kadar çok sayıda.

E-Ticarette ne durumdayız? Bununla ilgili neler söyleyeceksiniz?

Türkiye’de e-ticaretin öneminden uzun uzun bahsedebiliriz. Buna kısaca birkaç cümleyle anlatın derseniz size Ticaret Bakanlığı’nın açıkladığı verileri söylemem yeterli olacaktır. Ülkemizdeki e-ticaret hacmi 2019 yılında 136 milyardan, yüzde 66 artış göstererek 2020 yılında 226 Milyar 200 milyon liraya ulaştı. Dünyaya bakacak olursak bu rakam 2020 yılında 4.3 Trilyon dolar.  Ayrıca e-ticaret harcamalarının yüzde 74’ü peşin ödeme yapılarak, yüzde 26’sı ise taksitli ödeme imkanı kullanılarak gerçekleşmiş. Sektörel olarak bakıldığında ise ev ve dekorasyonda yüzde 69, beyaz eşyada yüzde 43, elektronikte yüzde 33, giyimde yüzde 26, seyahatte yüzde 17, konaklamada yüzde 15, hava yollarında yüzde 12 taksitli işlem tercih edildiği görülüyor. Örneğin e-ticaret siteleri ortalama 3 ila 5 yıllık süreçte hedefledikleri ciro ve büyüme hedeflerini bu pandemi yılında özellikle 6 ila 1 yıl içinde hedeflerini gerçekleştirdiler. Bunu da zaten bakanlığın açıkladığı 2020 verilerinde görebiliyoruz. Bu büyüme oranları daha ne kadar devam edecek diye sorabilirsiniz net rakam vermek mümkün değil, lakin çok daha büyüyeceğini kesin olarak öngörülmekte.

İşletmelerin Dijital alanda doğru reklam mecraları ve yatırımı nereye yapmalarını önerirsiniz?

Öncelikle yapmaları gereken doğru kişilerle ve bir ajans desteği alınacaksa kaliteli partner ajansla çalışmak. Ve bir de kısa sürede başarı ve sonuç beklememek. Biz Minzo Medya olarak bu tarz durumlarla karşılaşıyoruz. “Ben reklam verdim hemen müşteri kazanmalıyım” ya da “markam kısa sürede bilinsin ve büyüsün” talebi. Bu düşüncede olan firmalar hâlâ var. Önce firma olarak kendimizi, markamızı ve yaptığımız işi doğru anlatmakla başlamalıyız. Sizi hiç tanımayan, güven duymadan müşteri adayı neden sizi tercih etsin ki? Reklam pazarlama araçlarını kullanmadan önce bunu da düşünerek planlamamızı buna göre yapmalıyız. Siz zaten kendinizi ya da markanızı doğru ve dürüstçe tanıttığınız zaman satış oranlarınızda ona oranla elbette artacaktır. Önce güven. Pazarlama olarak öncelikle iyi bir web sitesi ile Google seo ve adwords reklamı öne çıkıyor. Çünkü Google’da arama yapıp sitenize ziyaret eden bir kişi sizin için potansiyel müşteridir. Bir ürüne, bir bilgiye ya da herhangi bir şeye ihtiyaç duymayan biri Google’da arama yapmıyor. Örneğin; ayakkabı satışı yapan bir internet siteniz varsa ve ayakkabıya ihtiyacı olan bir kişinin de Google’da ayakkabı aradığında ilk sıralarda ve sayfa da yer alan siteleri ziyaret ettiği gerçek. Hatta birçoğumuz 2. sayfaya bile inmiyoruz. 2’nciye insek bile 3’ncüye inmiyoruz. Ben şahsen çokta inmiyorum.  Böyle bir durumda ayakkabıya ihtiyacı olup da sizi Google’da bulamayan potansiyel müşteri adayını kaybetmiş oluyorsunuz. Akabinden hedef kitlesine ve sektörüne göre doğru planlanmış sosyal medya reklamları büyük önem arz ediyor. Sadece fotoğraf görselleri kullanarak değil, videolu reklamların önemi de bir hayli fazla.

banner5
Yorumlar (0)
banner3
banner4
16
parçalı bulutlu
Namaz Vakti 28 Kasım 2021
İmsak 06:29
Güneş 07:59
Öğle 12:57
İkindi 15:23
Akşam 17:45
Yatsı 19:10
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 13 33
2. Hatayspor 13 26
3. Konyaspor 13 26
4. Alanyaspor 14 24
5. Fenerbahçe 13 23
6. Karagümrük 13 22
7. Başakşehir 14 22
8. Galatasaray 13 21
9. Adana Demirspor 14 20
10. Beşiktaş 14 20
11. Antalyaspor 14 18
12. Altay 14 17
13. Giresunspor 14 16
14. Kayserispor 14 16
15. Gaziantep FK 13 15
16. Sivasspor 13 13
17. Öznur Kablo Yeni Malatya 13 12
18. Göztepe 13 10
19. Kasımpaşa 14 10
20. Rizespor 14 10
Takımlar O P
1. Ümraniye 12 27
2. Ankaragücü 13 27
3. Eyüpspor 14 27
4. Bandırmaspor 13 25
5. Erzurumspor 12 25
6. İstanbulspor 13 20
7. Tuzlaspor 12 20
8. Kocaelispor 13 20
9. Samsunspor 13 19
10. Adanaspor 14 18
11. Menemenspor 13 17
12. Gençlerbirliği 13 17
13. Boluspor 13 16
14. Denizlispor 13 15
15. Bursaspor 13 14
16. Manisa FK 14 14
17. Ankara Keçiörengücü 12 10
18. Altınordu 13 10
19. Balıkesirspor 13 7
Takımlar O P
1. Chelsea 12 29
2. Liverpool 13 28
3. Man City 12 26
4. West Ham 12 23
5. Arsenal 13 23
6. Wolverhampton 13 20
7. Tottenham 12 19
8. Brighton 13 18
9. M. United 12 17
10. Crystal Palace 13 16
11. Aston Villa 13 16
12. Everton 12 15
13. Leicester City 12 15
14. Southampton 13 14
15. Brentford 12 13
16. Watford 12 13
17. Leeds United 13 12
18. Burnley 12 9
19. Norwich City 13 9
20. Newcastle 13 6
Takımlar O P
1. Real Madrid 13 30
2. Real Sociedad 14 29
3. Sevilla 13 28
4. Atletico Madrid 13 26
5. Rayo Vallecano 15 24
6. Real Betis 14 24
7. Barcelona 14 23
8. Athletic Bilbao 14 20
9. Valencia 15 19
10. Osasuna 14 19
11. Espanyol 14 17
12. Villarreal 14 16
13. Celta de Vigo 15 16
14. Mallorca 15 16
15. Deportivo Alaves 14 14
16. Granada 14 12
17. Cádiz 14 12
18. Elche 14 11
19. Getafe 15 10
20. Levante 14 7